min911

Snart vår

Kategori: Allmänt

Som vanligt så det långt mellan uppdateringarna här!

Nåväl, det har inte hänt så jättemycket det varit annat som tagit upp min tid.
Nu är det i alla fall dags att få lite gjort, det är bara 6-7 veckor till bilen ska vara körklar.
Jag har gjort ett nytt växel länkage som jag blev mycket nöjd med, lite kopia på RS typen. Känslan i detta är grymt gott, blev betydligt bättre än det förra och då speciellt i sidled. Lägger upp lite bilder på designen.Annars så har jag gått igenom bromsoken och bytt packningar i dessa, något som var välbehövligt.Hoppas på att detta hjälper upp mina värme problem lite. Kommer även plocka bort bromsreduceringen till bakaxeln, precis som det är på RS:en. Tycker jag hade alldeles för låg bromsverkan bak förra året.

Hoppas att jag dom närmsta veckorna ska kunna bjuda på lite tätare nyhets flöde här…..

För övrigt så vill jag passa på att gratulera min kompis Robban som ÄNTLIGEN köpt 911.Det blev en silverfärgad 964C4, hoppas han kommer trivas med denna och att vi så småningom får se honom på lite banmöten. Tror inte han kommer göra bort sig där. 

Thomas

Kommentarer

  • Magnus säger:

    Hej!



    Vilken skillnad kommer detta länkage att göra mot original? Kortare lägen eller mer distinkt?

    2011-03-11 | 19:47:39
  • Anonym säger:

    Hej Magnus,

    Alltså min bil är ju en 4WD orginal vilket innebär att jag inte har någon korg alls. Där sitter länkaget lagrat runt transaxeln. Förra året gjorde jag en modell där spaken satt lagrad i botten av korgen, detta gjorde att lägena i sidled blev alldeles för stora. Nu har jag flyttat upp lagringen så högt som möjligt samt längt spaken så mycket som möjligt nedåt. detta gör att lägena både i sidled och längsled blir så korta som möjligt. Detta tillsammans med att jag satt knutkors (likt RS) vid lådan gör att känslan blev kanon.

    2011-03-11 | 19:58:20
  • Hasse Tullsten säger:

    Hallå där, intressant läsning!

    Även jag har renoverat bromsoken i vinter, bytt packningar och kolvar och lackat om dom.

    Upplevde precis som du förra året att jag hade för mycket bromsverkan fram, bytte då till 964 turbons bromsreducering då 964 turbon är bakhjulsdriven precis som min (och din) och borde ha liknande viktfördelning. Gick dock inte så långt som du tänkt göra, att ta bort den helt även om man vid bankörning bör ha mer broms bak jämfört med vanlig gatbil. Jag kanske är lite feg, men det ska bli intressant att höra hur du upplever den i sommar.

    Intressanta bilder du tagit, håller med om att slagen är något långa i sidled och att du genom att flytta upp lagringen samt förlängt spaken nedåt fått kortare lägen.

    En fråga, täckplåten under bilen, har du behövt modifiera den då du förlängt spaken nedåt? Jag blev tvungen att göra det på min 964 turbo då jag satte på RS-länkage på den nämligen.

    2011-03-12 | 08:46:34
  • Thomas säger:

    Tjena Hasse,

    Jag går "all in".....;-)

    Har ju dessutom Big Red fram och orginal C4 bak så jag tror inte det ska vara någon fara.



    Nej, jag har inte modifierat skyddsplåten. Den var begränsningen nedåt när jag längde spaken. Iom att jag flyttat upp lagringen så fick jag ju lite extra utrymme nedåt. Då får känna hur den känns vid ett tillfälle i vår.

    Ska du till första banmötet på Mantorp?

    2011-03-12 | 10:35:45
  • Hasse Tullsten säger:

    Ja orginal C4 bak kanske är mindre än vad jag har.

    Ska bli spännande att känna på hur känslan i spaken blev.

    Den 30 april tänkte jag köra funktionärskörning på Mantorp tillsammans med PCS Racing. Är du där 1 maj eller?

    2011-03-12 | 17:20:32
  • Thomas säger:

    Jag kommer vara där 1/5 men jag åker upp 30/4.

    Lite beroende på hur gått om tid jag har men jag ska försöka komma dit i skaplig tid på lördagen.

    2011-03-12 | 17:53:23

Kommentera inlägget här: