min911

Ja, vad är det för något då?

Kategori: Bilen

Hej, det börjar väl bli dags att tala om vad det är för något jag köpt!
Fick bilen reggad idag och har precis rullat in den på lyften där den kommer få stå till våren.
Bilen är ursprungligen en polarsilver 993 C4-95 som byggdes om av Lotec som ny till en TT.
Motorn specen är på 451hk och 570Nm med ett laddtryck på 0.65bar på de 2 Garret snurrorna.
Cylindervolymen är org. 3,6l men naturligtvis sänkt komp. och laddluften är en vattenkyld (vattenskadad 993....) historia som enligt uppgift ska vara mycket effektiv.
Utvändigt så sitter det 18" RH-Cup Speedline kopior, turbo vinge och frontsplitter. Förövrigt så är det orginal fråntagit lite rullade skärmkanter bak då detta är en av dom få som byggdes på den smala karossen och detta krävdes för att få plats med TT spec. på hjulen.
Chassiet är turbo chassie med coilovers och HR fjädrar, bromsarna är 965 S bromsar.
Tanken är att ta bort framhjuls driften då jag vill ha 911 känsla på köregenskaperna samt att lätta ur den (1410kg tomvikt nu) invändigt och mer ändamålsenlig inredning.
Med tiden lite GT2 kopia stuk kanske men det får framtiden och plånboken utvisa.
Hoppas det blir som jag tänkt, har och är lite motståndare till turbo egentligen men jag tyckte jag fick en hel del "på köpet" med denna bilen. Sen får vi se om det är något för mig...........
Lite bilder på hur den såg ut när den rullades in i garaget.
993993993993993

Va tror ni, kan det va något?

Tomas

Kommentarer

  • Karl-ove säger:

    Ser himla fin ut. 451 hk, huvva va det kommer att gå undan till sommarn när bilen banat några kilon.Blir kul att följa vad du ska göra med bilen i vinter. Karl-ove

    2009-10-09 | 17:42:56
  • Karl-ove säger:

    2009-10-09 | 17:44:18
  • Magnus W säger:

    [email protected] hmmmm, tänk dig 500+ vid drygt 0.8 istället :)

    2009-10-09 | 23:28:29
  • Tomas säger:

    Hej på er,

    Ja, jag hoppas på att komma ner på 1275kg tomvikt.

    Mest för körkänslan, för att bilen inte ska kännas för tung när det svänger.

    Sen är jag rätt övertygad om att 450hk räcker, tror inte det är effekten som är begränsningen. Mer chassie och chaffis kanske....;-)

    2009-10-10 | 11:21:10
  • Dennis säger:

    Verkligen fin bil

    Tänk den som hade råd att gå upp ett steg. Jag har fått gå ner istället har pallat upp en 944 i garaget ska fixa ban bil av den i vinter



    450hk herregud vilket monster



    Mvh



    Dennis

    2009-10-10 | 18:39:44
    Bloggadress: http://porschedennis.dinstudio.se/
  • Tomas säger:

    Dennis, jag har inte råd...;-)

    Mina funderingar ligger rätt mycket i om Lotec`s motor bygge håller för banåka men det lär jag ju få reda på. Enligt dom själva (lite partiska dock..) så har det än så länge inte varit någon som lyckats knäcka motorn av hård körning så det är väl bara hoppas. Har sett ditt 944 projekt, det går att få bra fart på dom.



    2009-10-10 | 21:01:43
  • Magnus S säger:

    aha det gömmer sig en turbo maskin i den huu detta kommer att gå fort :-)



    Jag har för mig att Jannis sa att min bil väger 1280 med halv tank utan förare men då är allt plåt i Karossen och glasrutor plus helbur så 1275 är nog ingen omöjlighet

    2009-10-19 | 14:19:08
  • Tomas säger:

    Tjenare Magnus,

    Jupp, det är fusk snurror i den.

    Låter väl lite som jag hoppats på med vikten, din ligger väl runt 1250kg tom och är lite mer rensad än min blir i första läget så det verkar som prognosen kan hålla. Som sagt, för effektens skull så spelar det nog inte jättestor roll men mer för köregenskaperna. Har inte börjat "röja" i den något vidare än men nu ska jag snart ta tag i det lite.

    2009-10-20 | 22:22:09
  • Patrik S säger:

    Kul med ny bil! Att det blev en 993á är ännu bättre :-)

    Hoppas den lever upp till förväntningarna vad gäller upplevelsen och prestanda på banan.

    Mvh, Patrik

    2009-10-31 | 22:24:41
  • Tomas säger:

    Tjena Patrik,

    Ja, din gamla trotjänare har vandrat vidare.

    Ska bli intressant att se om 993:an blir som jag tänkt och känns som jag hoppats på även om den har rykte om sig att vara lite "blek" i körupplevelsen jämnfört med dom äldre.

    Hoppas dock på att den inte ska bli alltför blek.....-;)



    2009-11-02 | 19:29:31

Kommentera inlägget här: