min911

Klassiker

Kategori: Filmer

Fräckt bygge

Kategori: Filmer

Kommande förbättringar

Kategori: Bilen

Vad som står på programmet förnärvarande:

Nytt avgas inkl. headers. Klart
Båge Heigo. Klart
6-punkts bälte Sabelt. Klart
Motor/topplocks renovering. Klart
Nya 304gr. kammar/fjädrar. Klart
Ur rensad och upplackad bak i kupen. Klart
Alternativ värme pga. headers. Klart
Nya bromsar, 965 -91 fram och RS-92 ok bak är införskaffade. Jag kommer använda mig av 964 RS skivor fram (322x32) och 930 skivor bak (308x28).  Klart
23mm huvudcylinder. Klart
Om mappning av sprut. Klart
Justerbar Ø22 krängare bak   Klart
Turbo styrstag samt nya nylonbussningar med smörjnipplar i framvagn.  Klart
Glasfiber ersättning till takluckan.
Glasfiber kofångare fram och bak.
Rutor bytas till plast.
Motor lucka plastas om och lackas.
Bagage huv lackas.

Detta kommer påbörjas så snart vi flyttat in i huset (och Lillebror i garaget...).
Då jag tillsammans med Anders Falk (se hans länk vid sidan) och ytterligare en som jag ännu inte vet om, kommer utöka instruktörs staben på PCS banmöten from. i år så kommer jag nog inte hinna med riktigt det jag vill innan säsongen men min förhoppning är att få tid under året att i alla fall få till nya bromsar då detta verkligen är nödvändigt.
Vad som måste göras är nytt avgas och headers då jag sålt mitt gamla och just nu står utan.
Enligt uppgift så ska det ju ligga ca. 12-15hk i headers så det ska bli intressant att se om skillnaden märks.

Bilen

Kategori: Bilen

Bilen är i grunden en GP-vit 911 SC-78 mot modifierats en del med inriktning på att kunna prestera bättre på framför allt bana.
Lite om vad som gjorts nedan än så länge:

Drivlina:
3,6l motor (mappad till 284hk.)
Nira mappbart sprut
Inga kattar (naturligtvis)
Konfilter
Eget avgas (Prio. 1 kommande projekt, headers och nytt eget avgas)
915-låda som helrenoverades vintern 05-06

Chassie:
29mm stavar bak
22mm stavar fram
Ø22mm fast krängare fram
Ø22mm justerbar krängare bak
Bilstein Rennen dämpare runt om
Nylon bussningar i framvagn nya gummi bak
Turbo styrstag
Sänkt ca. 40mm
Fjäderbens stag
Hjulvinklar justerade för att passa bana bättre
Invägning
17" turbofälg
Falken R-däck 225/45-17 och 255/-17

Bromsar:
Org. ok och skivor runt om (Prio. 2 i kommande projekt)
Just nu EBC Yellow Stuff belägg runt om
Luftkylning både fram och bak.
Stålomspunna slangar
Racing olja

Invändigt:
I princip orginal förutom ratt och skalstolar.

Kaross:
Plasthuv
Motorlucka i plast med ställbar vinge
Modifierad front för större oljekyl  

Övrigt:
Urlättad till 1080kg. tom

Blogg start!

Kategori: Allmänt

Hej på er,

Jag har numer kommit in i bloggträsket.......


Tanken med denna blogg är väl kanske lite seriös då jag i mån av tid tänkt lägga ut info. vad som händer med bilen, bankörning, träffar och liknande. För tillfället så är det så att jag och tjejen köpt hus som ska renoveras innan inflyttning 080301.Detta gör att bilen och allt som behöver göras för tillfället ligger nere. Det fina i "kråksången" är att till huset ingår ett nybyggt dubbelgarage med mindre verkstads del samt inredd övervåning, mao. ett nytt hem till "Lillebror" som min yngsta dotter döpt bilen till.
Detta för en massa år sedan (hon är 10 nu) då hon tvunget ville ha en lillebror, men när hon funderat en stund kommenterade det som följer: "det hinner ju inte du för du har ju Lillebror i garaget...."!!
Sedan dess har den gamla vita fått behålla det passande smeknamnet.
Några kort på huset, garaget och hur huset ser ut bitvis för tillfället...........

Tomas

Bakgrunds information omvärldens mest kända (och i mitt tycke bästa) sportbil.

Kategori: Allmänt

1930-talet [redigera]

Ferdinand Porsche startade Porsche Konstruktionsbüro für Motoren-Fahrzeug-Luftfahrzeug und Wasserfahrzeug i Stuttgart den 6 mars 1931 efter att ha tröttnat på att jobba för företag som tjänade stora pengar på hans idéer.

Världsekonomin och i synnerhet Tysklands ekonomi vid denna tid var mycket dålig, men trots detta gick företaget mycket bra redan från starten. Arbetena företaget gjorde var framförallt utvecklingen av Volkswagen på uppdrag av Adolf Hitler samt Auto Union typ C. 1938 premiärvisades Porsche 64, vilket var en Volkswagen 64 med handarbetad aluminiumkaross och 50 hästkrafter. Tyvärr lades utvecklingen ner när andra världskriget bröt ut.

Mer information: Volkswagens historia 1930-talet.

1940-talet [redigera]

Under hela kriget måste företaget göra precis det som Hitler sade åt dem att göra, vilket resulterade i en rad militärfordon baserade på Volkswagen. Porsches samarbete med nazisterna grundades i Ferdinands bilintresse, han var helt enkelt bara intresserad av att kunna bygga bilar och det var något nazistpartiet kunde hjälpa honom med. När kriget var slut greps Ferdinand Porsche, hans son Ferry Porsche och Porsches företagsjurist Anton Piëch av fransmännen som krigsförbrytare. Ferry släpptes snabbt och styrde tillsammans med sin syster Louise familjeföretaget i Gmünd i Österrike. Porsche arbetade en tid mest med tillverkning och reparation av jordbruksredskap tills ett arbete med Typ 360 Cisitalia gav tillräckligt med pengar för att kunna friköpa Ferdinand Piech och Ferdinand Porsche. 360 Cisitalia hade premiär på motorsalongen i Turin 1949 och var den första racerbilen med fyrhjulsdrift och mittmotor. Ferry ville dock skapa den första riktiga porschen. Denna blev Porsche 356 som hade rörramschassi, aluminiumkaross och bakmonterad Volkswagenmotor på 1131 kubik, bilen hade premiär 1948.

Mer information om volkswagenbilarna: Volkswagens historia 1940-talet.

1950-talet [redigera]

1956 Porsche 356 1956 Porsche 356 Porsche traktor Porsche traktor

1950 flyttade Porsche sin tillverkning till Stuttgart och försäljningen av 356 gick för fullt. Man vann 1100-kubiksklassen i Le Mans 24-timmars 1951. Lite senare samma år avled Ferdinand Porsche, då hans hälsa varit dålig efter fängelsevistelsen. Ferry hade dock vid denna tiden god kontroll på företaget och 356 såldes, vidareutvecklades och tävlingskördes kraftigt. 1953 dök Porsche 550 Spyder upp, en ren racingvagn med 110 hästkrafter. Den vann många stora tävlingar, till exempel Targa Florio 1956. 1955 premiärvisade Porsche 356A, en uppdatering av den gamla 356:an. Många nya motoralternativ blev möjliga, bland annat en Carrera-modell med 1,5 liters motor. 1957 kom ännu en racingporsche, nämligen 718 RSK som ytterligare ökade Porsches makt inom bilracingen. 1959 kom den nästa version av 356, nämligen 356B, vilket var en ganska omvälvande uppdatering av 356A. Under 1950-talet tillverkades även traktorer.

Porsche tävlade i formel 1 1957-1962. De debuterade med två stycken Porsche 550RS i Tysklands Grand Prix 1957. Man levererade också bilar till formel 1-stallet Ecurie Maarsbergen 1957-1959 och 1961-1964.

1960-talet [redigera]

1962, deras sista formel 1-säsong, körde man i Porsche 804. 1964 släpptes modell 904 och 1966 Porsche 906, dessa två var rena tävlingsbilar. Sextiotalet var dock mer än racing för Porsche, huvudnyheten under detta årtionde var ersättaren till 356:an som vid denna tidpunkt hunnit bli ganska gammal. Den nya bilen kallades Porsche 901, och visades upp 1963. Den bytte senare bytte namn till 911 på grund av protester från Peugeot, som sedan tidigare använde modellbeteckningar bestående av tre siffror med en nolla i mitten. Samma år lanserades också 356C, den sista inkarnationen 356. 1965 lades slutligen modellen ned för gott. Totalt tillverkades mer än 76 000 Porsche 356.

1970-talet [redigera]

1972 ombildades Porsche till ett aktiebolag och blev Porsche AG.

F.A. Porsche grundade formgivningsfirman Porsche Design.

1978 presenterades Porsche 924 som var en fortsättning på samarbetet med Volkswagen. 924:an hade många komponeter från Audi och tillverkades i Audis fabrik i Neckarsulm.

1980-talet [redigera]

1985 presenteras Porsche 959.

1986 blir Porsche 959 den första sportbilen som vinner Dakarrallyt.

1990-talet [redigera]

Under 1990-talet var Porsche i kris med en gammalmodig tillverkning och vikade försäljningssiffror. Under Wendelin Wiedekings lednings startades en omstrukturering och modernisering av företaget. Tillverkningen blev effektivare och delar av tillverkningen flyttades. Porsche Boxster blev en framgång som alternativ till Porsche 911. Den tillverkades av Valmet i finska Nystad.

2000-talet [redigera]

Porsche Cayenne Porsche Cayenne

Porsche breddade sig i och med lanseringen av SUV-modellen Porsche Cayenne som blivit en stor framgång, inte minst på USA-marknaden. Cayenne är systermodell med Volkswagen Touareg och Audi Q7.

Porsche öppnade en ny fabrik i Leipzig. Man har också en fabrik i Bratislava.

I slutet av 2005 köpte Porsche 18.65% av aktierna i Volkswagen AG.

Företaget [redigera]

Porsche äger 31% av aktierna i Volkswagen. De har samarbeten med både motorer och karosser.

Produktionsorter [redigera]

Bilen [redigera]

Porsche 911 Porsche 911

Den kanske mest kända Porschen är 911:an. Prestandan 1965 var 0-100 på 9,1 sek samt en topphastighet på 209 km/h. Denna bilen lever på sätt och vis kvar än idag i form av dagens 911:a, Porsche 997 Turbo (prestanda: 0-100: 3,9 sek, topphastighet: 310 km/h, styrka: 480 hk. 911 utvecklades snabbt till en av världens stora sportbilar.

Några år efter 911:ans födelse hade Porsche planer på att lägga ner den. Porsche tyckte det var dags för en efterträdare till 911:an och började jobba på Porsche 928. Den första 928:an lämnade produktionsbandet 1978 och hade prestanda på 0-100 på 6,8 sek, topphastighet på 230 km/h och en motoreffekt på 240 hk. Även om Porsche 928 hade bättre prestanda och inte hade de egenheter som 911:an hade så blev den aldrig samma försäljningssuccé som Porsche 911. 1995 rullade den sista Porsche 928 av bandet i form av Porsche 928 GTS. Den hade då en 350 hk stark motor som tog den 0-100 på 5,14 sek och hade en topphastighet på 275 km/h.

2001-2002 lanserade Porsche sin första SUV, Cayenne, som genast blev en succé.

De två snabbaste Porschemodellerna för gatbruk genom tiderna är 959:an (1988) och Carrera GT (2003), med topphastigheter ganska rejält över 300 km/h. För mer information, besök hemsidan.

Porsche har också haft stora framgångar inom bilsport.

Det finns massor med andra modeller för gatbruk som även de gör långt över 300 km/h, bl.a. 996 GT2 som testades i Motorjournalen för något år sedan. Den toppade 335 km/h på tyska Autobahn

Modeller [redigera]